Topic: Dansk
-
Læsning af to lektoranmodninger
Som indledning til dagens tankeskrivning har jeg skimmet to meget forskellige lektoranmodninger (lad os bare kalde dem hr. X og fru Y) Generelt er genren meget formel. Del I – didaktiske overvejelser Man henviser til lovgrundlaget. Fortæller om egne fortræffeligheder som underviser. Begrunder diverse valg med udgangspunkt i didaktiske teoribygninger. Reflekterer over egen læring i…
-
Efter praktik
Efter et uformelt interview med en gruppe studerende burde modellen for oplevelsen af praktikken se sådan ud: Perioden hvor man søger praktikplads. Overgang fra uddannelse til praksis. Praktik. Perioden hvor man vender tilbage til uddannelsen. Opgør med aflæring. Refleksion bliver vanskeligt.
-
Kanaler til kommunikation med studerende
Vores kommunikation med studerende foregår i et stigende omfang på nettet. Selv om Ervhversakademiet kan vedtage, at det er den officielle email og læringsplatformen Fronter, der er den officielle kommunikationskanal, så er billedet langt mere broget. De sociale medier spiller en stadigt større rolle. Jeg bruger disse kanaler: Facebook – fora med lukkede grupper for…
-
Planlægning og gennemførelse af undervisning
Men arbejdet med undervisningen begynder længe før underviseren står i klasseværelset. Den enkelte lektion er resultatet af en længere udviklingsproces, hvor semesteret finder sin form.