Tognazzinis “Tænke-Højt-Test”

Tænke-højt-test

  1. Præsenter dig selv.
  2. Fortæl hvad formålet med observationen er.
    Fx – at det er et tidligt forsøg på at undersøge om et program virker, om noget er for svært at bruge, etc.
  3. Sig at det er OK, hvis testpersonen ikke kan løse en af opgaverne.
  4. Præsenter udstyret i testrummet.
  5. Forklar, hvordan man tænker højt. At alle de tanker brugeren har er interessante for udvikleren. Du skal bare sige, hvad der farer gennem hovedet når du bruger programmet.
  6. Sig at du ikke hjælper med opgaven, fordi det er vigtigt at se hvordan brugeren reagerer på programmet.
  7. Beskriv nu brugerens opgaver og introducer produktet.
  8. Spørg om der er noget brugeren er i tvivl om inden testen begynder.
  9. Gennemfør testen med opgaverne.
  10. Analyser og gennemfør derefter forbedringer.

Kilde: Tognazzini: “User Testing on the Cheap” kap. 14 i bogen: “Tog on Interface”, Addison Wesley (1990)

OPgaver

Kanban 29.3. 2103
Kanban 29.3. 2103

Tænke-højt-test: webkanban.

  1. Introduktion til undersøgelsen jvf. Tog.
  2. Tilføj en opgave fx “vaske op”. Den skal vises i “todo”.
  3. Nu leger vi at opgaven er fuldført. Hvordan vil du redigere notet, så man kan se at opgaven er færdig?
  4. Find og klik på “Log”
    (læg mærke til om brugeren finder ikoner eller menuen)
  5. Hvad siger loggen dig? Hvad kan den bruges til?
  6. Hvilke funktioner mangler loggen?

 

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Enable Notifications OK No thanks

We use cookies - more information

Multimusen.dk will set a few cookies from Doubleclick, Google and the Social Media plugins they ay set some cookies. Some of my pages use APIs - such as YouTube, LinkedIn, Google Fonts, Google Maps, Mapbox, Spotify, Jetpack, Twitter, Facebook &c.. Such plugins may set the odd cookie.

Close