speaker Multimusen

Scratch / Hour of Code

March 14th, 2014 by

March 18th. – Agenda

  • 09:00 – 10:00 “Hour of Code” – et eksempel på “serious games”. Børn kan lære at programmere.
  • Øvelse: Hour of Code.
  • Diskussion af Hour of Code.
  • 10:00 – 10:15 Break
  • 10:15 – 11:30 MIT App Inventor – programmering af apps til Android via en “Scratch GUI”.
  • 12:30 – around 15:00 Social Event @ Eventyrhaven.

Links

Øvelse I del A) Individuel (30 min)

  • Gennemfør så mange baner du kan i Hour of Code

Øvelse 1 del B) Grupper (2 og 2)

  1. Hvordan bruges video i Hour of Code “Write Your First Computer Program“.
  2. Hvilke personer er fortalere for Hour of Code, og hvorfor har man mon valgt netop dem? (Tænk på “købemotiver” fra kommunikationsundervisningen).
  3. Var det let eller svært at arbejde med koden?
  4. Tag et screendump af en af dine løsninger. Læs kodeeksemplet. Hvordan ville den kode se ud, hvis I skulle oversætte den til  enten et ActionScript eller måske et JavaScript til canvas i HTML5?

Derefter mødes vi i plenum.

Del II – Fra Scratch til Mobile enheder

  • Hour of Code er en introduktion til Scratch.
  • Scratch eksempler.
  • Mobil udvikling ved hjælp af MIT App Inventor.

Hjemmeopgave:

  • Den ikke-helt-svære – Gennemfør en tutorial i MIT App Inventor. Medbring QR koden næste gang. Hvis du ikke har en Android dimmer, så prøver vi den af i Device Lab.
  • Den kreative – Lav en App i MIT App Inventor. Der er frit slaw.
  • Upload link til din produktion på Fronter (fx ved at gemme QR koden).

Det er frivilligt om du laver begge opgaver; men mindst én opgave skal løses.

Hjemmeopgave II

  • Installér Corona på din PC – samt på den PC hvor du arbejder på EAL.