Corona Dag II

Spritesheet eksporteret fra en lille Flash animation
Spritesheet eksporteret fra en lille Flash animation

Formålet med dagens undervisning er:

  • Animation (transition.to)
  • Sprite sheets
  • Storyboard og sceneskift

Du får brug for:

Eksempler på kode

Agenda

  • 09:00 – 10:00 Sprite sheets – grupper tegner spritesheets enten via Flash eller Image Magick. Der må gerne deles.
  • Kort introduktion til Image Magick.
  • Kreativt arbejde med transparente .png sheets
  • Pause
  • 1 0:20 – 11:30 Corona og animerede sprites. Animation. Transition.tophysicsknapperstoryboard.
  • 12:00 – 13:30 Præsentation af animationer. Upload af Corona .apk til Fronter.

Næste gang: jSon, persistens og databaser.

Øvelse 1 – Lav et spritesheet

Tegn en figur – fx helten eller heltinden fra et eventyr – i dit yndlingstegneprogram. Sørg for at gemme et antal billedserier, der animerer en sekvens, hvor:

  • Figuren går mod højre
  • Figuren går mod venstre
  • Figur forfra
  • Figur bagfra
  • evt. figuren hopper

Metode a)

Du kan tegne animationen i Flash og eksportere til et spritesheet.

Metode b)

Du kan tegne hver frame i Gimp, Inkscape, Photoshop eller Illustrator eller Flash. Eksporter hver “frame” til en .png.

Brug Image Magick montage, sådan (se min note på multimusen.dk):

# montage monster{1,2,3,4}.png -background transparent monsterDance2.png

Dit spritesheet er nu klar til brug.

 

Øvelse 1B – Tegn et storyboard der illustrerer opgaver i et lille spil

Tegn et storyboard – gerne på papir – hvor din figur skal løse en lille opgave. Hvis du arbejder med et eventyr univers kunne opgaven være at en prins løse en opgave, for at befri en prinsesse.

Opgaven behøver ikke at være vildt kompliceret.

Eksempel på scener og opgaver

  • Scene 1 – En scene kan fx bestå af en ridder, der kravler op til prinsessen via hendes alenlange fletning, der hænger ned fra et tårn. 
  • Scene 2 – Når prinsen er kravlet op skifter scenen. Han er nu inde ved prinsessen i et rum. Hun smiler lykkeligt til ham.

Men det er godt nok ikke smart af prinsen, for i samme øjeblik han lander på gulvet hos prinsessen går døren op og … (fortsæt selv)

Øvelse 1c – alternativ: brug din semestercase

Lav et storyboard til en app, der bygger på din semestercase. Læg op til en kreativ brug af fx:

  • Animationer (spritesheets)
  • Drag and Drop
  • Overvej om du kan bruge databasetabeller til noget (kalendere, kampe, nyheder etc.)
  •  Husk at knapper også er en lille animation – tænk kreative knapper ind i dit storyboard.

Øvelse 2 – Transition.to

Se dette eksempel (l. 41 ff.). Brug koden som udgangspunkt for dine egne animationer.

Øvelse 3 – At styre en sprite via knapper

Lav et antal knapper, der fx kan få en figur til:

  •  At gå til højre
  • At gå til venstre
  • At hoppe

Øvelse 4 – Skift Scene via Storyboardet

Når figuren nærmer sig en dør eller scenens kant skal baggrunden skifte via storyboard. Du kan evt. lade døren eller noget indlysende på scenen være en knap, der sørger for sceneskift.

Næste uge – jSon

I næste uge har vi 3 x 3 timer. Her skal vi afprøve Corona SDK og udveksle data med en database via jSon. Derfor kan Du med fordel indtænke integration med en database i storyboardet.