speaker Multimusen

Corona Dag IV

April 3rd, 2014 by

Agenda

  • 09:00 – 10:00
  • Aftale om undervisning i uge 18 samt spørgetime – samt fordeling af folk i biler på turen til KBH i uge 17.
  • Storyboard og knapper.
  • 10:00 – 10:15 Pause
  • 10:20 – 11:30 Physics engine.

Litteratur

  • Williams, Daniel: “Corona SDK Application Design” Ch. 3 – læs afsnittet “An introduction to Storyboard”. (se litteraturlisten)

Storyboard og knapper

Ved hjælp af storyboard kan du skifte mellem forskellige scener i dit spil. Sceneskiftet behøver ikke at foregå ved tryk på en knap. Skiftet sker ved hjælp af en funktion, der kan udløses på utallige måder.

Physics Engine

Physics engine er et herligt redskab, der får objekter til at opføre sig som legemer i et newtonsk univers. Det er både tyngdekraft og friktion – så du kan lave et spil, hvor en masse bolde ramler sammen i et univers med lav tyngdekraft.

Ved hjælp af physics engine kan du lave spil i stil med “Flapping Bird”. Spillet kan laves med én knap, der puffer fuglen lidt opad når man trykker på skærmen. Physics engine sørger for, at fuglen automatisk skvatter ned, hvis man ikke trykker …

Selv om spillet herunder er programmeret i Adobe Flash, så burde vi – efter at ha set videoerne herunder – være i stand til at lave et “Flapping Bird” spil.

Og med inspiration fra Corona Dag III burde man kunne gemme high scores i en database.

Flapping Bird.

Flapping Bird.

Corona Game in 8 Minutes I

Denne tutorial af Ansca anvender physics engine til et lille spil. Han siger det tager 8 minutter at lave spillet. Det er ikke  helt forkert.

Corona Game in 8 Minutes II

Undervisning i uge 18

  • Klassen ønsker at arbejde med en færdig produktion – fx et lille spil – og en opsamling på undervisningen i Corona.